1 Ιουλίου 2017

Μία έκθεση με ένα και μόνο Ελ Γκρέκο στη Γαλλία

Στην καλοκαιρινή έκθεση που διοργανώνει το Μουσείο Τέχνης της πόλης Σετ στην Γαλλία παρουσιάζεται ένα και μόνο έκθεμα, ένας πίνακας του Ελ Γκρέκο. Σκοπός η ενδελεχής μελέτη του αριστουργήματος.
 
Το κύριο αλλά ταυτόχρονα και μοναδικό έργο που θα παρουσιάζεται φέτος στην έκθεση του μουσείου Paul Valéry στην πόλη Σετ (Sète) της νότιας Γαλλίας, σύμφωνα με όσα μεταδίδει η Deutsche Welle, είναι ένας αναγεννησιακός πίνακας του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, του παγκοσμίως γνωστού ζωγράφου με το προσωνύμιο Ελ Γκρέκο. Με το μεγαλειώδες έργο του Ελ Γκρέκο «Άμωμος σύλληψη» το μουσείο Paul Valéry τολμά φέτος να εισαγάγει ένα νέο τρόπο προσέγγισης της τέχνης. Η γαλλική εφημερίδα «Le Figaro» έδωσε το εξής όνομα σε αυτό το νέο πρόγραμμα: «Ένα αριστούργημα στον καναπέ».

Η προτομή του ζωγράφου ελληνικής καταγωγής Ελ Γκρέκο

Το μοναδικό έκθεμα

Η φετινή έκθεση του μουσείου Paul Valéry ρίνχει όλα τα φώτα της στο μοναδικό έκθεμα που φιλοξενεί, στον πίνακα του Ελ Γκρέκο με τον τίτλο «Άμωμος σύλληψη». Κι αυτό γιατί, οπως επισημαίνει η διευθύντρια του μουσείου Μαίτ Βαλέ-Μπλε, «θέλω να δώσω στους επισκέπτες τη δυνατότητα να ασχοληθούν με την τέχνη». Η Βαλέ-Μπλε δεν επέλεξε βέβαια τυχαία ένα έργο του Ελ Γκρέκο για την έκθεση. «Όσον αφορά το στιλ του, ο ζωγράφος ήταν περίπου 300 χρόνια μπροστά από την εποχή του», λέει χαρακτηριστικά. Πιστεύει ότι το συγκεκριμένο έργο πρέπει να το βλέπουμε ως «αισθητική διαθήκη» του καλλιτέχνη. Ο Ελ Γκρέκο ζωγράφισε αυτό το έργο μεταξύ 1607/8-1613. Από τότε ο πίνακας αναγκάστηκε να εγκαταλείψει μόνο δύο φορές την Ισπανία για να ταξιδέψει στην Νέα Υόρκη και στο Βερολίνο. Φέτος για πρώτη φορά θα φιλοξενηθεί και στη Γαλλία.

Το έργο «Άμωμος σύλληψη» παρουσιάζει μια σύνθεση της καλλιτεχνικής εξέλιξης του ζωγράφου. Στην ελαιογραφία απεικονίζεται η Παναγία ως μελλοντική μητέρα και το Άγιο Πνεύμα με τη μορφή ενός λευκού περιστεριού να πετά πάνω από το κεφάλι της. Άγγελοι με μαύρα φτερά πλαισιώνουν την Παναγία και χορεύουν γύρω της. Οι φιγούρες αυτές είναι ασυνήθιστα μακριές, έχουν έντονα χρώματα σε αποχρώσεις του μπλε, του κόκκινου και του κίτρινου και ξεπροβάλλουν από το σκοτεινό φόντο της σκηνής. Λόγω της ιδιαίτερης σχέσης που είχε ο Ελ Γκρέκο με τα χρώματα και την κίνηση δημιούργησε το δικό του στιλ. Το μοναδικό του στιλ όμως ξένιζε τους σύγχρονους καθώς και τους μεταγενέστερούς του. 

Το ατελιέ του ζωγράφου στο Τολέδο της Ισπανίας

«Καιρός για τέχνη»

Η καλοκαιρινή έκθεση έχει τον τίτλο «Ένα αριστούργημα - μία έκθεση: Ελ Γκρέκο». Μέχρι τώρα το μουσείο προσέλκυε τους επισκέπτες, διοργανώνοντας μεγάλες εκθέσεις αφιερωμένες στο έργο του Χουάν Μιρό ή των Μαξ Ερνστ και Υβ Τανγκύ. Φέτος, η διευθύντρια αποφάσισε να εισαγάγει αυτό τον νέο τρόπο προσέγγισης της τέχνης. Εδώ και χρόνια έχει διαπιστώσει ότι οι επισκέπτες περνούν γρήγορα μπροστά από τα έργα χωρίς να αφιερώνουν πολύ χρόνο σε αυτά, βγάζουν φωτογραφίες και μετά φεύγουν από το μουσείο. Αυτή τη φορά, όπως εξηγεί η ίδια «θέλω να δώσω χρόνο στους επισκέπτες για μία αναλυτική μελέτη μπροστά στο έργο».

Μπροστά από τον πίνακα του καλλιτέχνη έχουν τοποθετηθεί επίσης καναπέδες και πολυθρόνες για να μπορούν να απολαμβάνουν οι επισκέπτες καθιστοί το έργο του κυριότερου εκπρόσωπου του μανιερισμού. Σε όλες τις αίθουσες της έκθεσης προβάλλονται συνεχώς ταινίες σχετικά με τη ζωή του Ελ Γκρέκο, την ιστορία που κρύβεται πίσω από τη δημιουργία του συγκεκριμένου έργου αλλά και την επιρροή που άσκησε η ζωγραφική του σε καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, οι οποίοι σε αυτόν ανακάλυψαν την προγονική μορφή του μοντέρνου.

Σαμπίνε Γκλάουμπιτς (dpa) / Νατάσα Κουκουγιάννη

Πηγή: Deutsche Welle






yle="text-align: center;">

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου